Det Danske Institut for Stress

MBSR

Hvad er MBSR? 

MBSR står for "Mindfulness Baseret Stress Reduktion", og er et evidensbaseret forløb der strækker sig over 8 uger. Det er et begynderforløb i mindfulness meditation. Det engelske ord "Mindfulness" kan oversættes til "bevidst nærvær" eller "fuld opmærksomhed". Når vi træner vores evne til nærvær arbejder vi med vores opmærksomhed. Man kan derfor også kalde mindfulness-træning for opmærksomhedstræning eller mental træning. Vi træner vores opmærksomhed i at kunne forblive i det nuværende øjeblik, så vi bedre kan observere eller iagttage, hvad der foregår; hvad opstår der af tanker, følelser og hvad sker der i kroppen? Mindfulness defineres af Jon Kabat-Zinn, skaberen af MBSR forløbet, som "en evne til at være bevidst opmærksom i det nuværende øjeblik uden at dømme". Vi træner altså vores evne til at møde nuet på en venlig og accepterende måde, så vi ikke kommer til at kæmpe unødigt med det, som er; det, som livet nu engang byder os. 

Hvad går MBSR forløbet ud på?

Overordnet set øver vi os på at tage bedre vare på os selv. De fleste af os har lært at tage rimelig godt vare på vores fysiske krop; vi går i bad, børster tænder, vi får forhåbentlig søvn nok, samt ikke mindst en sund kost og motion i rimelige mængder. Ideelt set. Vi ved i hvert fald godt, hvad der skal til. Denne læring er nemlig en del af vores kultur. Det, der er nyt for mange af os er, at det også er nødvendigt at tage vare på vores mentale helbred. Det har vi aldrig lært i skolen. Men hvis vi i vores arbejde fx bliver presset, eller presser os selv til det yderste, så skal vores psyke være særlig robust. Her er det ikke nok kun at være i fysisk god form. Det ved vi godt, ellers viser stress-statistikkerne deres tydelige sprog. Det gode er, at der faktisk findes metoder, der er videnskabeligt underbygget, som kan lære os at tage godt vare på vores psykiske velbefindende. Så det ikke er overladt til tilfældighederne, om vi trives eller ej. Eller om vores psyke er naturlig robust. Denne robusthed, eller mentale fleksibilitet kan nemlig godt læres og trænes gennem mindfulnesstræning. De større perspektiver i denne træning er, at vi med tiden bliver i stand til selv at kunne vælge hvordan vi reagerer i en given situation. Vi er ikke tvunget til at udleve vores automatiske reaktioner, når nogle "trykker på vores knapper", men vi kan styrke vores evne til bevidst nærvær, og dermed bruge denne evne til at reagere, eller respondere, på nye måder, også når vi er under press. Det er frihed. 

Hvem kan have glæde af MBSR forløbet?

Det kan i princippet alle. Så uanset hvor du befinder dig i livet; om du er syg eller rask, kan du have gavn af at træne din evne til mindfulness. Men for at få det optimale ud af forløbet er det bedst, hvis din motivation er i top, og at du selv vælger at deltage i træningen. 

MBSR programmet bliver brugt i mange forskellige sammenhænge; i sundhedsvæsenet, på arbejdspladser, i skolerne og i militæret. Faktum er, at vi møder modgang og stress, uanset hvor gamle vi er, om vi er arbejdsløse eller en meget travl topleder. Ingen er fritaget for livets genvordigheder og udfordringer. Nogle er måske mere naturligt nærværende og robuste end andre, men igen er immune. Måske dit fokus er at styrke din even til koncentration og problemløsning, eller måske dit fokus er at blive bedre til at styre dine grublerier, eller angstfyldte tanker. Uanset hvad, er træningen faktisk den samme, og vi kan lære meget af hinanden.
Der er også mange sundhedsprofessionelle; læger, psykologer, fysioterapeuter og sygeplejersker, der tager MBSR forløbet for at forhindre udbrændthed.
Her kan du læse mere om, hvad der foregår på den internationale mindfulness-scene. 

Hvordan tilmelder jeg mig et MBSR forløb?

Først tjekker du næstkommende MBSR forløb under "kalender", når du har fundet et forløb, der passer til dig, så tilmelder du dig ved at skrive navn og telefonnummer i kontaktformularen, samt hvilket forløb, du gerne vil deltage i. Herefter modtager du en bekræftelses-email, samt oplysninger om telefonisk for-samtale. 

Iøvrigt...... er hjemmesiden fyldt med inspiration og oplysninger om stress og MBSR, så kig dig omkring :-). Er der noget du er i tvivl om, så tøv ikke med at ringe. Nummeret er 3028 3985. 

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011