Det Danske Institut for Stress

Ingen julestress



Her giver stresspsykolog Benita Holt Rasmussen 6 praktiske råd til at reducerer stress  og fremme velvære i juledagene. Samt en hjemmelavet jule-lovingkindness meditation :-)

1)      Tænk dagligt på det, du allerede har og  er taknemmelig over. Det aktiverer nemlig dit indre ”tryghedssystem” ( det parasympatiske nervesystem), frigør velvære-hormonet oxytocin og dermed fremmer juleglæden. Det er ofte de små ting i hverdagen, så som et smil fra dit barn eller kæreste, vi ofte overser og dermed glemmer at værdsætte. 

2)      Aftal at lægge ipads væk og slukke playstation, i hvert fald juledag og juleaften. Nærvær styrker glæden og samhørigheden. Se iøvrigt punkt 6. 

3)      Forventningsafstem med dem, du fejrer julen med. Både med hensyn til maden og til gaverne. Lyt til dine egne værdier, og lad dem råde dig. Er det vigtigt, at der er mange gaver under træet? Afklar hvorfor det er vigtigt, hvad du  gerne vil opnå?

4)      Bed gerne om hjælp og uddeliger opgaver, også med hensyn til maden. Lad alle bidrage med noget, så juleaften bliver et fælles projekt. Det styrker samhørigheden og øger chancerne for, at julefreden indfinder sig.

5)      Hold små pauser igennem dagen, hvor du stopper op og mærker din krop. Tag nogle dybe vejrtrækniger ned i maven og kom til stede i nuet. Husk at hvis du ikke tager vare på dig selv, kan du heller ikke være noget for andre. Julestress smitter og skaber dårlig stemning. Heldigvis "smitter" nærvær også. Derfor er det at øge dit eget nærvær ikke kun noget, du gør for din egen skyld, men også for fællesskabet. 

6) Giv mentalt slip på dit arbejde, når du lukker computeren ned og går på juleferie. Skriv gerne punkter op, som du ikke må glemme. Så bliver det nemmere at give slip og sige til dig selv, at resten må vente til du kommer på arbejde igen. Dette råd hører sammen med punkt 2, så I aftaler ikke at spille computerspil ELLER besvare arbejdsmails i juledagene :-) 

 

Her er en lille hjemmelavet jule-loving-kindness meditation: 
(gentag sætningerne i dit indre flere gange. Sætningerne er dine gode intentioner, som du fylder sindet op med. De er en kraftfuld antidote til negative- eller fortravlede myldertanker) 

Må jeg/vi opleve gensidig respekt og skabe tryghed for hinanden
Må jeg/vi opleve glæde i hinandens selskab
Må jeg/vi værdsætte maden og gaverne, vi giver hinanden
Må jeg/vi nyde nuets fred 



Det danske Institut for Stress ønsker Jer alle en fredsfyldt jul med øget nærvær og samhørighed.

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011